woensdag 18 juli 2012

Verliefd zijn.....

Verliefd zijn, misschien wel een van de meest ingewikkelde gevoelens die er zijn. Ineens iemand heel erg leuk vinden, vlinders in je buik, vindt die ander mij leuk, wat nu? En bij iemand met autisme ligt het nog wat lastiger. Want in tegenstelling tot wat je soms hoort kunnen mensen met autisme wel degelijk verliefd worden.


Eigenlijk zijn we daarin net zo als niet-autisten. Net zoals er niet-autisten zijn die verliefd kunnen worden of juist niet, zo zijn er ook mensen met autisme die dat wel of niet kunnen. Maar het is wel een stuk verwarrender. Want je hebt niet alleen problemen met het interpreteren van de signalen van de ander maar ook met het plaatsen en kaderen van je eigen gevoelens. Want wat voel je eigenlijk en waar? En wat doe je met die gevoelens? Zelf stuitte ik op het probleem dat er weinig goede informatie te vinden was over autisme en verliefd zijn. Dus ik dook in de reguliere boeken die er zijn over verliefdheid en combineerde dat met mijn kennis over autisme. Ik kwam tot de conclusie dat de verschillen, naast de “standaard” communicatieproblemen, dus vooral zitten in het dus niet kunnen plaatsen, kaderen van en omgaan met gevoelens en de intensiteit daarvan en niet zozeer in wat mensen met autisme voelen. Op het moment dat die gevoelens hanteerbaar worden (gemaakt) kunnen mensen met autisme er net zo veel plezier aan beleven als het wederzijds blijkt te zijn. Blijkt het niet wederzijds te zijn dan zal ook dat hanteerbaar moeten worden gemaakt als iemand dat zelf niet kan.

Wat ook een probleem kan zijn is het omgaan met de verwachtingen en grenzen van de ander. Want hoe gedraag je je eigenlijk als je verliefd bent? En hoe weet je of die ander jou ook leuk vindt? Allemaal dingen die vaak duidelijk moeten worden uitgelegd zodat het duidelijk is wat je wel en niet behoort te doen.

Wat tevens opvallend kan zijn is dat mensen met autisme regelmatig later dan de gemiddelde persoon dit soort gevoelens kunnen ontwikkelen. Dit heeft mijns ziens te maken met het feit dat de ontwikkeling van mensen met autisme anders en/of langzamer verloopt. 
Voor mij persoonlijk geldt dat ik verliefd kan worden en daar plezier aan kan beleven. Net als ieder ander. Maar het heeft mij wel wat puzzelwerk opgeleverd voor ik zover was. Maar ik vind dat heel erg de moeite waard. Autisme en  verliefdheid kunnen dus prima samengaan mits er, als dat nodig is, wat sturing en duidelijke uitleg is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten